tisdag 22 december 2009

Märta Måås-Fjetterström









Bilden lånad från http://www.mmf.se/nyttgalleri/pages/stjarnflossa.htm

Så har jag också äntligen sett den - utställningen på Liljevalchs om Märta Måås-Fjetterström, vår stora mattdesigner. Och det var en jättebra utställning som verkligen gav överblick av MMF och hennes efterföljare samt åt företaget. Östra Skånes hemslöjdsförening var för övrigt och besökte MMF i Båstad och det var en mycket spännande upplevelse.

Roligast var faktiskt det avsnitt i utställningen när man visade hur mycket MMF:s mattor kan tala med nutida designer - eller rättare, hur de samtalar med MMF. Ernst Billgren, Marie-Louise Ekman m fl. Och så hade man bett fyra stycken nutida konstnärer göra tolkningar av MFF:s "Heden" och min favorit var Rune Claesson Koinstos dimgrårosa variant som bara tonade ut och försvann.

Staffan Stalledräng var ju så underbar att få se i verkligheten men bäst var faktiskt den lilla delen med Barbro Nilssons skapelser. Och det säger jag, den dagen jag hittar cirka 300 tkr liggande lösa och bara skräpar - då beställer jag en egen Stjärnflossa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar