söndag 17 januari 2010

Citronsjal och ekorretendenser

Är med på mitt livs första knit-a-long och det är naturligtvis Helylle som anordnar det hela. Vi stickar två sjalar och de flesta har valt den vackra Citron som kommer från senaste Knitty. På Ravelry ser man att vi inte är ensamma. Senast jag tittade fanns över 690 projekt upplagda.

Det roligaste är ju att följa andras arbeten. Från samma mönster framträder helt olika sjalar beroende på färg, garn och grovlek. Helylle-Evas vackra i rött (syns på bloggen) var den som först fick mig att vilja sticka denna. Min egen blir i tunt garn från Chili Gredelin, Geisha Pitchy i 100% silke. Och - till allas förvåning - INTE i rosa.

Har haft annars haft en intensiv läshelg med två-tre böcker som skall recenseras och bedömas. Trevlig läsning som jag återkommer till. Kopplade dock av på söndag eftermiddag med att genomsöka linneskåpets översta hyllplan - dit jag inte når i vanliga fall. Jag vet att jag har vissa ekorretendenser och i synnerhet gäller det textil. Ser jag ett fint textilstycke kan jag inte låta bli att vilja äga det. Det gäller i allra högsta grad sådant som inte längre går att få tag i. Och vad hittade jag?

Två långa räckor med utomordentlig lakansväv av en kvalitet som IKEA varken känner till eller ens kan drömma om. Rullen är Tuppens fina och jag vet precis vilket broderi
som skall pryda två av dessa. Någon gång. När jag får tid.










Och skulle jag någon gång bli klar med Folkdräkt 1 kan jag genast slänga mig över Folkdräkt 2. En god vän fick tag i ett vackert sidentyg i rosa till mig - fint till ett livstycke.
Och från den utmärkta firman Krivivev i Norge hittade jag detta utsökta vadmalstyg - perfekt till kjorteln. I svart. Och alla som tror att dräkter från Östra Göinge härad inte kan vara annat än blå och gröna, till er kan jag säga att det finns dokumentation även på svarta. Vilket jag gillar eftersom det blir lite annorlunda.
Så en folkdräkt med svart kjortel och rosa livstycke - det är vad jag skall göra.
Någon gång. När jag får tid.


Och just det, hittade även en räcka hemvävda kökshanddukar i tuskaft som en god vän och jag har vävt. 12 stycken var. Dessa skall nu bara fållas och sättas
hank i och det är nog jordens tråkigaste arbete. Bäst rullen får ligga till sig ett tag till......

1 kommentar: