lördag 9 januari 2010

Galaxer i guld och på bild

Än så länge är jag en verklig nybörjare när det gäller astrofoto. Men skönheten som finns där ute tar mig varje gång jag skådar via teleskop, kikare eller bara ögon. Och längtan att få överföra det till någon form som jag själv skapat finns. Så när jag en dag fick syn på ett fantastiskt foto av en fantastiskt vacker galax bad jag helt sonika fotografen att få använda bilden som utgångspunkt för ett broderi. Den alltid lika trevliga Bengt Svensson gav generöst sitt tillstånd till detta och här är resultatet:

Broderiet tog en vecka att göra och under en kunnig lärares ledning. Eva-Lotta Hansson är guldbrodös, utbildad vid Royal School of Needlework i London och jag har gått två veckokurser för henne på Sätergläntan, hemslöjdens gård i Dalarna. Det är något jag rekommenderar alla att göra - gå en kurs på Sätergläntan. Urtrevlig miljö, de bästa lärarna Sverige kan uppvisa inom slöjdområdet och så väldigt god mat. Eva-Lotta skall hålla en kurs nu under våren och det skulle vara roligt att få gå den.
Nåväl, min galax - den heter förresten Solrosgalaxen eller M63 - är broderad på svart sidentyg och med japanguld som är lagd på 4-trådiga snören som tunnats ut ju längre ut i galaxens armar jag kommer. Eva-Lottas idé var just att jag skulle försöka få fram galaxens virvelrörelse genom underarbetet. Japantråden är sedan broderad i läggsöm med silkegarn i olika kvaliteter och färger. På denna oskarpa bild ser man hur det såg ut:

En totalt felaktighet är de gröna stjärnor som beledsagar sina gula, röda och blå kompisar - sydda i silkestråd. Ja, jag vet, gröna stjärnor finns inte men min bänkkamrat och jag enades om att viss konstnärlig frihet måste man få ta.

Vill man se Bengt Svenssons underbara original skall man klicka här. Och när man ändå är ute och dreglar över astrobilder kan man också slira in på Mikael Skafars sida. Här finns bl a en fantastisk bild på Tycho Brahe som blickar upp mot ISS = Internationella rymdstationen. Den är f ö utvald till en av 2009 års finaste svenska astrobilder av tidskrifter Populär Astronomi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar