söndag 3 januari 2010

Stjärnklart!




Ikväll har det varit över -10 grader här i Vinslöv. Inget drömläge om man vill observera och/eller fotografera stjärnhimlen. Det blir helt enkelt för kallt för att stå stilla länge ute.

Men eftersom det är så sällan man ser rymden nuförtiden och en god vän dessutom kom och hälsade på så ville ingen av oss fega ur. Jag hade ylle både här och där - särskilt där - och mina gamla curlingskor som inte håller måttet längre. Ut med min EQ-6 samt lilla tuben och kameran. Så ringrostig jag kände mig! Fick knappt ihop kamera med teleskop men efter lite svärande och mycket muttrande gick det.

Och så har jag ju go-to på EQ-6:an och dessutom ingen manuell styrning - här är det knappar som gäller och jag hatar det! Tycker inte att jag har samma möjlighet till exakthet och precision som när jag rattar själv. Men har bestämt mig för att det skall fungera även detta.

Och visst; mitt mål var egentligen Solrosgalaxen (M63) och Malströmsditon (M51) men dessa gömde sig bakom mitt hus och lät sig icke beskådas. Dessa siktar jag i stället på när vi skall upp till en annan god vän i Älmhultstrakten som har hittat ytterligare ett riktigt bra MÖRKT ställe att observera/fota på. Hoppas vi kommer dit snart.














Under tiden får jag nöja mig med dessa halvdåliga bilder fyllda med månljus i övermått. Men härligt är det i alla fall! Avslutar därför med en bild av boven i dramat - månen som gör allt för ljust, i synnerhet för att se djuprymdsobjekt.

(Samtliga bilder tagna 2010-01-02 och de föreställer i ordning: Plejaderna, Andromedagalaxen, hörnet på någon av Kuskens alla stjärnhopar samt the one and only Månen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar