lördag 23 januari 2010

Fantastisk mönsterskatt




Som bibliotekarie vet jag att ens mediabestånd behöver vara fräscht och uppdaterat. Ju äldre bokbestånd ett bibliotek har - ju färre utlån. Inte har jag heller särskilt svårt att gallra böcker - är de gamla och inaktuella ger jag gärna nykomlingar plats. Två undantag finns; skönlitteratur och så böcker om textil. Böcker om textil köper jag gärna på mig och i den här bloggen kommer jag att presentera ett antal gamla godingar - gamla för att de har minst tio år på nacken och godingar för att de fortfarande kan användas och dessutom tillhör gräddan inom sina områden.

Först ut är Jakob Kulles fina Svenska mönster för konstväfnader och broderier. Ursprungligen kom den 1892 men gavs ut på nytt 2008 av bokförlaget Rediviva.
Jakob Kulle var konstnär och bodde i Skåne.Han
blev - med rätta - bländad av Skånes rika textilskatt och såg att den var i fara att försvinna när industrialismen gjorde sitt intåg och kvinnors handakraft inte längre hade lika hög status. Helt sonika samlade han då in ett stort antal vävnader - krabbasnår, flossa, rosengång, munkabälte, opphämta och rölakan. I den lilla återutgivna boken finns 200 stycken.


Men vad skall man nu ha denna till? Ja, först har man ju nytta av den om man faktiskt väver i någon av teknikerna ovan men brodöser, stickerskor, virkerskor, pärlbrodöser, pysslare ja, väldigt många kan faktiskt hitta inspiration till egna kompositioner i denna fina bok.

Själv är jag ju insnöad på stjärnor och kan sitta i timmar och dregla över alla sådana som finns i Kulles bok. Och har redan sommarsemesterns plan klar; då skall jag i det roliga flerfärgade garnet Kauni (Eva på Helylle säljer detta garn - titta här) sticka eller virka ett par muddar där bara mönstret skall stickas i Kauni. Antingen blir det jättefult eller jättefint. Den som lever får se.


Boken går att köpa från bl.a. adlibris men jag tycker att man gott kan kolla om det närmsta biblioteket har den. Och har inte biblioteket den - ja, då kan man ju alltid föreslå ett inköp.

4 kommentarer:

  1. Mmmm tänk att bilder av textilier kan vara nästan lika vackra som föremålet "live". Sedan jag började min föremålsbana i hembygdsmuseernas värld för hundra år sedan, dvs 1996, har jag ständigt utkik efter textila bokverk när jag går på antikvariat - vilket jag gör så ofta jag kan.
    Och nu har vi ju en ny fantastisk bok om skånska yllebroderier att se fram emot! Den kommer väl när som helst...

    SvaraRadera
  2. Hallå Ingela!
    Javisst är böcker om textil underbara - och i synnerhet gamla tiders planchverk av den typ som inte görs idag. Men vi har ju yllebroderiboken att se fram emot - hoppas att finansieringen är klar till 100% nu - jag tror att det har varit den som spökat.

    SvaraRadera
  3. Föreslår att du skriver nåt liknande på Lilliz, detta är verkligen intressant läsning.

    SvaraRadera
  4. Det är en god idé Kristina! Jag har en bok som hade passat utmärkt!

    SvaraRadera