lördag 30 januari 2010

Blekingeknyppling - YES!


Skånes hemslöjdsförbund anordnar varje år en knyppeldag. I år går den av stapeln den 6 mars och inbjuden har just kommit. Och VILKEN dag det kommer att bli! En heldag med knypplade spetsar från Blekinge och dessa gillar jag eftersom de liknar de äldre spetsar som också knypplats i nordöstra Skåne.
Dagen kommer att bjuda både på ett föredrag av hemslöjdskonsulenten Lena Andersson och sedan praktisk knyppling med Hildegard Nilsson, som givit ut ett kompendium i just blekingeknyppling.

Jag har haft förmånen att gå flera kurser för Hildegard och det har varit en sann fröjd. Jag skall därför genast anmäla mig till denna dag för att få chans att fortsätta knyppla blekingespets.


Jag har redan knypplat två. Den med rosa tråd - det roliga med blekingeknyppling är ju att man där aldrig varit rädd för flerfärgat - är från Hildegards kompendium och när jag tog fram knyppeldynan för att göra den färdig inför knyppeldagen inser jag att både mönster och historisk beskrivning är borta! Efter vilt letande i alla knyppeldynor (jag har sju stycken) inser jag att mönstret är borta. Nåväl, spetsen är påbörjad och jag kan fortsätta ändå. Tråden är 40/2 och den rosa är 35/2 men inte från Bockens eftersom jag tycker att deras rosa är för skarp. Detta är i stället en tråd som jag fick tag i för flera år sedan på Gavia Lace och som jag dessvärre inte ser i butiken längre.


Den blå är egentligen inte från Blekinge utan är en spets från nordöstra Skåne, hämtad ur boken "Vitsöm från Kristianstads län". Även denna spets är bearbetad av Hildegard. Mitt tillägg är att byta ut mittsektionens tråd och stadkantens till blått, detta för att jag gillar det. Och vem vet, så nära som det är mellan Östra Göinge och Blekinge så kan spetsen säkert ha knypplats även på andra sidan skånegränsen. Även denna spets knypplad i 40/2 och 35/2 i färgen.

Men vad skall de användas till?? Till lakan och tyget har jag äntligen hittat värdigt det arbete jag lagt ner - hos Vävaren i Båstad. Men tyget kostar - med rätta - en förmögenhet så jag håller just på att lägga upp en investeringsplan. Den blå spetsen är klar. Av den rosa återstår ännu ett par meter.

1 kommentar:

  1. Ytterligare ett bevis på att du gillar att ha många bollar i luften.
    En award kan du hämta hos mig - om du vill.
    Jag har fått en och vill ge den vidare till dig.
    Hoppas att du vill ta emot den och skicka den vidare.
    Hälsningar från Kristina
    http://queenmudd.blogspot.com/2010/01/award-tack-till-bollebygdbo.html

    SvaraRadera