lördag 6 februari 2010

Award och citronsjal




Queen Mudd har förärat mig mitt livs första bloggaward och det tackar jag väldigt mycket för. Skall nu bara se om jag förstår hur det hela går till:

Så här går det till:
*kopiera awarden från givarens blogg - det har jag gjort
*länka personen som du fått den av - har jag också gjort här ovan
*berätta sju intressanta saker om dig själv - ska jag göra nedanför
*välj sju bloggar som du vill ge den till - svårt men ska försöka göra det på ett bra sätt
*länka till dem - länkarna finns i texten där jag beskriver dem.
*lämna en kommentar i deras blogg med information om att du har gett dem en award.

Jaha! Sju saker om mig som ingen känner till. Kan bli svårt - eller lätt - det beror ju på hur bekant man är med mig. Men jag försöker:

1. Samlar på flickböcker från 20-60-talet, gärna nordiska. Vet inget som säger så mycket om tiden och tidens fördomar som denna litteratur.
2. Anser att Svenska Akademien skall tillägna Jane Austen Nobelpriset i litteratur postumt. Även om stadgarna säger att man inte kan dela ut det postumt. Emma Thompson kan få ta emot det iklädd empireklänning.
3. Får aldrig nog av teleskop. Har en 10" och en 6" men börjar nu snegla på en liten fin refraktor.
4. Älskar opiumvallmor av blekrosa sort och skulle kunna fylla trädgården med dem.
5. Förstår inte varför jag inte äger en 1700-talsherrgård i Norfolk, England.
6. Blir på gott humör när jag öppnar mitt ombyggda kartskåp där jag förvarar alla brodérgarner i strikt material- och färgordning.
7. Ställer surdegar på kaminen för att få dem att jäsa ordentligt. Har chockat en eller annan granne med detta.

Och nu till dem som jag vill skicka awarden vidare till; svårt eftersom många som är mina favoriter redan har fått den men här är ett par favoriter till:

1. Broderibloggen - fantastiskt fin blogg av en urduktig brodös som gärna visar egna alster. Ser att hon också just fått denna men hon får stå kvar ändå.
2. Med nål och tråd som glatt slänger sig mellan enorma yllebroderier till borttappade vantar.
3. Kia som bloggar för Chili Gredelin, som säljer de underbaraste garner. Många tips och idéer.
4. Maria som blommar ut i skojiga projekt.
5. Fröken Slöjd som är världens trevligaste månadsbloggare.
6.Ullhärvan som också gör vackra saker - hela tiden och man blir så inspirerad.
7. Populär Astronomi som inte är en kreativ blogg i awardens mening men som ger mig både inspiration, kunskap och vilja att omsätta än fler galaktiska objekt i nål och tråd.

Citronsjalen artar sig för övrigt även om det går långsamt framåt. Hade tappat en maska och fick inte rätt på det men snälla Eva på Helylle hjälpte mig tillrätta. Så två och ett halvt parti är klart av fem.


4 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för att du tittade in till mig och skrev en sådan fin kommentar! Och tack för awarden. Jag har fått den av några andra redan och var lite rebellisk denna gång och följde inte reglerna (skickade inte vidare). Hoppas att det inte gör något...Jag blir glad att du skickat den till mig och lägger in dig som länk i det inlägget jag gjorde om awarden för ett tag sedan. Välkommen åter och ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Kul med citronsjal förresten, blev en sådan Aha-upplevelse. Den ser ju ut som en klyfta!

    SvaraRadera
  3. Hej Maria!
    Ledsen att jag inte var mer uppmärksam och såg att du redan hade fått den. Klart du inte behöver skicka vidare ännu en gång men ville gärna tipsa andra om din fina sida. Ja, citronsjalen ser just nu ut som en klyfta. Undrar om den blir hel någon gång??

    SvaraRadera