fredag 12 februari 2010

Vitt är vackert!


När jag behöver gå ner i varv finns inget bättre än att bläddra i en vitbroderibok. Finns det något vackrare? Alla dessa jämna, fina stygn som bara finns där på sitt vita underlag. Vilken möda, vilken skaparkraft! Och vilken ro det ger.

Vitbroderier har fått en renässans. Jag ser det i en ganska nyutkommen bok som heter Brodera i vitt av Marie-Noëlle Bayard (2008). När såg vi senast en bok om vitsömnad? Länge, länge sedan. Men jag tror att det är känslan av att vi är uppe i en hektisk livsstil med miljarder måsten och biljoner val som gör att vi längtar till det rena, enkla och samtidigt diskret vackra.


Så försök få tag i den här boken och njut! Här finns en hel del broderier som känns ganska traditionella och storståtliga (och som därmed också tar en hel del tid att göra) men en hel del är minimalistiskt och stiligt - som broderier på bilden ovan.

Min kärlek till vitbroderiet kom när jag på 80-talet hittade boken Brodera vitt på vitt av Elsie Svennås på Hästveda bibliotek. Jag vet inte hur många gånger jag lånade den och så småningom började jag även brodera - valhänt och fult men ändå.
Nu är jag själv lycklig ägare till denna bok som jag tycker är en textillitteraturens klassiker. På bilden nedan visar jag ett av paradexemplen - ett äldre broderi som Lena Nessle förälskade sig i. Men mycket annat känns förunderligt modernt - som knapphålsbroderier som hade kunnat ingå i den nya boken.

Att det sedan inte är lätt för trötta ögon att brodera vitt på vitt kan vi hålla tyst om. Mitt broderi i skånsk utskårssöm på folkdräktssärken tog evigheter att göra - och är inte klart än. Men vackert blir det. Det säger jag fastän jag gjort det själv. Och fastän bilden är väl suddig.

3 kommentarer:

  1. Vilka vackra broderier! Har du gjort det nedersta själv?

    Trevlig helg! Linda

    SvaraRadera
  2. Hej Linda och tack för de vänliga orden! Yes, nedersta broderiet har jag gjort själv - det är skånsk utskårsbroderi och sitter på min blivande folkdräktssärk. Det är väldigt roligt att brodera vitsöm men nuförtiden kan jag bara göra det under tidig vår och sommar - ljuset är bäst då.
    vänligen
    maria

    SvaraRadera
  3. Boken Brodera i vitt är med på årets bokrea. Jag såg den hos Bokus för 76 kr.

    SvaraRadera