söndag 21 februari 2010

Ibland blir det inte så bra!


Tror min cykel är någonstans i denna snöhög

Helgen har jag tillbringat med att skriva färdigt ett föredrag om "Förmedling av skönlitteratur" - en kurs som skall hållas på Bibliotekshögskolan i Borås. Eftersom jag känner till flera av kursdeltagarna ser jag mycket fram emot att få träffa dem och diskutera ämnet - flera är riktigt duktiga och brinnande kollegor som redan kan det mesta i ämnet (minst lika visionära och kompetenta som föredragshållaren).

Nåväl, jag behövde koppla av lite grann och började sticka en mudd i mönsterstickning. Min idé var att äntligen få använda det underbara rosaskiftande Kaunigarnet och låta mönstret skifta i alla dess nyanser medan bakgrunden skulle vara i rent vitt. Garnet är det inget fel på - det vita är Hillesvågs underbara Hifa 2 som nu också heter Ask. Och så det läckra Kauni som jag köpt på Helylle. Mönstret hämtade jag ur en riktig klassiker - Kerstin Lokrantz Korstygn på kläder från 1977. Jag tror jag broderat mig igenom hela den boken ett par omgångar. Men nu var jag på jakt efter ett enkelt rosenmönster och det hittade jag också.


Men som syns blev det inte bra. Mönstret framträder inte så disktinkt som jag önskat utan verkar utdraget, uttänjt och slarvigt helt enkelt. Och jag undrar varför. Kan det vara att jag har för tjocka stickor? Eller har jag (som inte brukar det) stickat för löst? Eller?


Tror jag provar en gång till men med tunnare stickor. Och så tar jag med mig slarvlappen till nästa stickcafé och frågar gurusarna (eller vad det kan heta i plural) till råds.

Under tiden - och på vägen upp till Borås - tar jag i stället fram en godisbit som jag nästan glömt att jag håller på med; ett par rosa muddar med eget pärlmönster på diagonalen. Garnet är Raumas Babygarn.

3 kommentarer:

  1. Åhh, rosor... Visst är det härligt? Kolla min blogg på min väska som jag har tovat, min ros-väska :).

    Den mudden är ju en riktig pralin. Jag tror dig - du måste älska rosa :)

    Ha det gott och lycka till i Borås!

    SvaraRadera
  2. Hallå Linda!
    Vilken fin rosväska du gjort - riktigt vacker. Jag blir lite sugen, men ska bara först.....
    Försöker lägga in din blogg i bloggar jag följer men hittar varken rätt eller fel. Får sätta dottern på det imorgon.

    Ha det gott.
    maria

    SvaraRadera
  3. Hej! Såg dig i tidningen idag, är du inte lite av en linslus ;)? Inte nog med att vi båda gillar rosor och rosa - även boksmaken är lika.

    Ha det gott!

    SvaraRadera