lördag 20 mars 2010

Se upp!!

Flera av er som läser den här bloggen har hört av sig till mig och frågat om jag inte kan tipsa hur man kan börja titta på stjärnhimlen. Självklart kan jag det.

Jag tycker man kan börja väldigt enkelt. Helt enkelt gå ut och ställa sig på backen och titta upp. Eller som Marie Rådbo, en av mina favoritastronomer, brukar skriva: "Se upp!" Hon använder gärna enbart ögonen när hon observerar - detta ger henne överblick och ett vitt perspektiv.

Till en början är det bara ett virrvarr - ingen ordning alls. Men vill man veta var olika saker ligger skall man gå till närmsta bibliotek och låna en stjärnkarta. Eller så går man in på Heavens above och där kan man man själv välja tiden och platsen man skall observera ifrån och simsalabim har man en karta. Jag har ställt in min på Vinslöv och ikväll klockan nio ser stjärnhimlen ut så här:


Börja med Orion - han känner de flesta till och han kommer snart att försvinna ju närmare sommaren vi kommer. Titta på stjärnan längst upp i vänstra hörnet. Den heter Betelgeuse och lyser med ett tydligt rött sken (vissa kvällar mycket rött, tycker jag). Titta sedan på stjärnan längst ner till höger. Den är också mycket klar, heter Rigel och lyser med ett blått sken. Jämför de två - visst är de vackra, men så olika. Tittar ni här i Wikipedia så ser ni allt tydligare.
Anledningen till de olika färgerna är att Betelgeuse och Rigel tillhör olika klasser av stjärnor; Betelgeuse är en röd jätte som man tror kommer att bli en supernova (och så småningom dö) om en sisådär 1000 år, Rigel är en blå jätte som snart kommer att lämna jättestjärnstadiet och astronomerna säger att den antingen blir en vit dvärg eller en supernova. Allt det där är väldigt intressant och det finns hur mycket för oss populärastronomiskt intresserade att läsa om det, men man kan också bara strunta i all fakta och bara glädja sig åt skönheten.

Gå tillbaka till wikipedian så ser ni att strax nedanför Orions bälte - de tre stjärnorna som ligger på rad i mitten - finns en markering för Orionnebulosan, eller M42. Man kan faktiskt se den med blotta ögat, vilket bara det är häftigt, men än roligare blir den i teleskop - eller på foto. Orionnebulosan är ett av rymdens många BB och här håller stjärnor på att födas. På Populär Astronomis blogg finns en bra och spännande artikel om det.

Ja, det var en enkel men rolig favorit det. Här i Vinslöv skall det vara mulet hela helgen, så ingen Orion här inte. Men måndag kväll och ännu bättre tisdag kväll kan det blir riktigt bra. Så passa på och hälsa på Orion då. Och är man feminist liksom bloggens författare kan man glädja sig åt att man i fornnordisk litteratur kallade Orion för Frejas slända. Fast det är en uppgift jag läst för länge sedan och sedan aldrig funnit källan igen. Det kan vara ett hjärnspöke med andra ord.

Sak samma; Orion eller Freja. Vacker är han/hon i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar