tisdag 16 mars 2010

Tråkiga böcker........fast inte!




Som bibliotekarie slutar jag aldrig att förundras över alla de förläggare och författare som uppenbarligen inte vill att deras böcker skall bli lästa/använda. Hur kan man annars förklara den uppsjö bra böcker med fruktansvärt tråkiga omslag som ges ut? Den sorgliga sanningen är att om inte boken ser lockande ut, så läses den inte. Vi biblioteksmänniskor kan i viss mån motverka detta genom att ta dessa fulingar till vårt hjärta och prata om dem inför grupper, enskilda besökare och skriva om dem i olika sammanhang.

Så det gör jag nu. Två alldeles fantastiskt härliga böcker, två riktiga böcker för oss nördar har anlänt och tro mig - de kommer ALDRIG att lånas ut om inte vi puffar för dem. Titta själv! Har ni någonsin sett något tråkigare omslag? Och när man tänker på innehållet är det så att man kan gråta blod.


Böckernas författare, Britta Johanson, har samlat 826 mönsterbårder att sy i korsstygn. Men vi som är lite vana slöjdmänniskor vet då genast att man kan använda mönstren till stickning, i vävnader och på en rad andra sätt. Tänk en kofta med någon av dessa bårder? Eller en babyfilt sammanfogad av olika bårder? Eller en pärlstickad mudd? Eller......

Ännu bättre är nästa bok, 7668 (!!!) stjärnor. Nu är jag ju besatt av stjärnor och kan inte få nog men tänk att få tag i en hel bok med stjärnvariationer! Ett helt sängtäcke eller en julduk prydd med olika sådana hade varit kanon. Eller, återigen, en pärlstickad mudd. En damastduk kunde också vara på sin plats.


Ja, det finns som sagt, hur mycket inspiration som helst att få i av dessa böcker men hade inte författaren kunnat brodera en bård och lagt på bokens utsida? Eller en stickad stjärnmudd på den andra? GENAST hade folk velat titta i dem. Intressant är att Britta Johanson är textilkonstnär som verkligen vågar ta ut svängarna. Hon har en butik i Vadstena och ställer ut de mest spännande alster. Läs gärna artikeln om henne i Corren.
Men vad gör vi nu när böckerna ser så tråkiga ut på framsidan? Tja, vi får väl prata........

6 kommentarer:

  1. Det har du redan gjort och jag har beställt böckerna. Kände att jag måste äga. Väntar otåligt på min leverans.

    SvaraRadera
  2. Själv skall jag köpa stjärnor och träd!!

    SvaraRadera
  3. Ja, hur kan man göra så intetsägande omslag till så fina böcker?

    Fast som alltid är det ju insidan som räknas :)

    SvaraRadera
  4. Du har något att hämta på min blogg =)

    SvaraRadera
  5. Åh, de måste jag genast försöka hitta! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Hej Maria!

    Roligt att du gillar mina böcker trots de trista utsidorna.

    Bästa hälsningar
    Britta Johanson

    SvaraRadera