lördag 6 mars 2010

Tack för romantisk uppmärksamhet!


Den här och de två nästkommande veckorna har jag ställt till det och på något sätt bokat in mig fyra kvällar av fem för jobbets räkning. Hur kunde det gå så snett? undrar jag och begriper att det bara finns en att skylla på - mig själv. Så det blir intensiva och ganska roliga veckor.

Som en väldigt trevlig uppmuntran kom därför Katarina Bexells artikel i Norra Skåne om boken Nutidsromantik. Jag tyckte jag bluddrade på och pratade ostrukturerat om precis allting, men Katarina har lyckat bringa klarhet i förvirring och skrivit en jättebra artikel. Den tackar jag för! När jag är ute och föreläser blir jag då och då intervjuad av journalister för ortens tidning. Självklart är inte alla intresserade av mitt ämne och gör väl så gott de kan men vilken skillnad det är att prata med en journalist som både är intresserad och själv stor läsare. Hur kul som helst.

Evy Callmer, men den genomintressanta bloggen A Room of My Own (efter Virginia Woolfs berömda novell) har också läst igenom boken och skrivit en väldigt genomarbetad recension av den och eftersom hon är bibliotekarie glädjer det mig extra mycket att hon ser nyttan med min bok. Är man det minsta lilla intresserad av läsning rekommenderar jag bloggen eftersom Evy genom alla tider läst brett, reflekterande och samtidigt med känsla. Jag tror att många kan hitta tips på egen läsning här.

Så tack till både Katarina och Evy som ger mig lust till nästa projekt: en bok om kvinnosakslitteratur från hedenhös till idag.

4 kommentarer:

  1. Är inte så romantisk av mig men ser fram emot att försöka boka in mig på ett av dina föredrag för att lära mer. Och den kommande boken den tycker jag låter hur kul som helst, den vill jag läsa!

    SvaraRadera
  2. Tack! Det intressanta är att de två genrerna faktiskt uppvisar vissa likheter. Det trodde jag aldrig!

    SvaraRadera
  3. Det verkar mycket intressant. Läste artikeln och den var inte det minsta bluddrig.Ser fram emot boken!

    SvaraRadera
  4. Tack Linda! Obluddrigheten är helt Katarina Bexells förtjänst. Boken finns på ett bibliotek nära dig!

    SvaraRadera